لطفاً این وبلاگ را محبوب کنید:

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی سایت نازک بین ایمنی شغلی پست الکترونیک درباره

89/4/3
8:57 ص

با توجه به آغاز طرح راستی آزمایی اطلاعات خانوارها به نظر می رسد دولت در خصوص دهک بندی و عمل به آن در طرح هدفمند کردن یارانه ها مصر است که به همین منظور مقاله ای را که در آذر 87 تهیه و به نهادهای  مسئول تحویل داده شده بود، تقدیم می گردد:
بررسی روش پرداخت نقدی یارانه، براساس دهک بندی و پیشنهاد پرداخت آن به نسبت مساوی 
مقدمه:
با توجه به سهم بزرگ یارانه در بودجه سالانه کشور و هزینه کرد آن در بخش های مختلف اجتماعی، فرهنگی، تولیدی و اینکه اصولا هدف از پرداخت یارانه کمک به بخشهای ضعیف و یا مهم است، هدفمند نمودن آن مقبول همه متفکران اقتصادیست، ولی از آنجا که در نحوه اجرای آن تئوری های مختلفی وجود دارد، بررسی و انتخاب روش مناسب مشکل و مسؤلیت زاست، این مسأله در کنار عدم شجاعت کافی دولتمردان گذشته، با عزم راسخ همراه نشده، لیکن به یمن شجاعت این دولت، اجرای آن به دغدغه های اصلی بدل شده و به سرعت مراحل طرح ریزی و اچرایی آن رو به پایان است.
در وضع کنونی، یارانه ها در کالا و خدمات مستتر شده و از آن طریق به مصرف کننده می رسند، به راحتی مشخص می شود که مصرف کننده های عمده، بهرمندترین از یارانه ها هستند و میزان این بهرمندی مستقیما به میزان مصرف کننده بودن بستگی دارد. یارانه ها عموما ایجاد صف، کاهش کیفیت محصول و نارضایتی عمومی نموده و عموما کنترل آنها در رسیدن به هدف غیر ممکن ویا بسیار مشکل است که همه اینها در کنار هم لزوم اجرای اصلاحات اساسی را در زمینه یارانه ها آشکار می نماید.
آنچه هم اکنون باعث دلگرمی است پیگیری دولت در راستای هدفمند کردن یارانه ها و آنچه که مایه نگرانی است سرعت کار و ترس از ناموفق بودن آن و مسکوت شدن برای همیشه و ایجاد ضررهای جبران ناپذیر و غیر قابل برگشت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می باشد.
لزوم تعیین نیاز و یا عدم نیاز بخشهای مختلف به حمایت از طریق یارانه و نحوه پرداخت آن
در راستای هدفمند کردن یارانه ها به علت تکثر محلهای تعریف شده در صنعت، کشاورزی، خدمات، فرهنگ‌ ( که همگی جزء دسته تولید بوده ) و خانواده ‌(مصرف کننده)، ابتدا باید تاثیرهای احتمالی تغییر در ارائه یارانه به هر بخش بررسی شود.
 لزوم پرداخت یارانه به برخی بخشهای تولیدی مثل کشاورزی حتی در پیشرفته ترین کشورها اجرا می شود و به یک اصل اقتصادی بخصوص در مورد محصولات استراتژیک، اشتغالزا و ضعیف به لحاظ رقابتی بودن تبدیل شده که علت آن نیز سودآوری پایین برخی از بخشهای مهم مثل کشاورزی است که با استفاده از یارانه کمی سود آوری آنها جبران شده، تا نیازهای مهم و استراتژیک جامعه اعم از محصولات مادی و معنوی (فرهنگی و اشتغالزایی و ...) به صورت مطمئن تولید شوند.
 پیش بینی می شود در صورتی که یارانه ها به صورت مستقیم در بخشهای تولیدی (کشاورزی، صنعت، خدمات، فرهنگ) پرداخت شود، در همان محل هزینه نگردد و صرفا تولید کننده را به دو دسته : ورشکسته و یا رانت خوار و واسطه بدل نماید، و با توجه به اینکه هدف اصلی یارانه های این بخشها، کمک به حیات بخشهای حساس است، فعلا برای این بخشها پرداخت مستقیم یارانه ها  توصیه نمی شود.
ولی پرداخت یارانه مستقیم به مصرف کننده در کنار پرداخت یارانه به برخی بخشهای تولیدی منجر به ایجاد توان و انگیزه رقابت در تولید کننده و ارتقای سطح کیفی محصولات، نزدیکی به عدالت و مدیریت در مصرف می شود.
 تشریح  وضعیت موجود و دو شیوه پرداخت نقدی یارانه:
همانگونه که در مقدمه بحث به آن پرداختیم هم اکنون بخش بیشتر یارانه ها به مصرف کننده های عمده یعنی دهک های بالای جامعه پرداخت می شود یعنی هر فردی که از منابع مادی و انرژی (بنزین، گاز، برق، آب، ...) بیشتری استفاده می کند یارانه بیشتری را به خود اختصاص می دهد و این با تعریف یارانه که کمک به اقشار ضعیف تر جامعه است همخوانی نداشته و حتی در مسیر عکس آن گام بر میدارد. لذا تغییر این وضعیت به حالتی که با تعریف یارانه بیشتر همخوانی داشته باشد ضروری بنظر میرسد.
آنچه که در پرداخت مستقیم یارانه ها به راحتی قابل محاسبه است مبلغ مجموع یارانه های پرداختی و بصورت متوسط به هر نفر برای هر بخش است، مجموع تمام این یارانه ها آنچه را که باید بین عموم تقسیم شود، مشخص می نماید ولی آنچه ما به آن خواهیم پرداخت سهم هر فرد از این مجموع یارانه پرداختی است.
از آنجا که هدف یارانه تقویت سطوح و بخشهای ضعیفتر جامعه است، می توان توقع داشت که یارانه ها به آن سطوح بیشتر اختصاص یافته و به سطوح غنی جامعه پرداخت نشود. میزان یارانه بر اساس این تعریف باید با طبقه اجتماعی نسبت عکس داشته باشد. مبنای اختصاص یارانه ها براساس طبقات اجتماعی، دهک بندی بوده و میزان دقت و سرعت در دهک بندی و به روز آوری (پایش) آن میزان موفقیت این شیوه پرداخت را تعیین می نماید.
در پرداخت به شیوه مساوی یارانه ها کل یارانه های پرداختی به تعداد متقاضیان یارانه تقسیم میگردد، اجرای این شیوه به یک بانک اطلاعات قوی نیاز نداشته و براحتی قابل اجراست، هرچند که این روش پرداخت یارانه با تعریف پیشرفته آن سازگاری ندارد ولی سابقه بیشتری دارد و در زمان حکومت حضرت علی (ع) اجرا می شده و مسلما این امر عادلانه بودن آن را تایید می نماید.
پرداخت مستقیم یارانه بر اساس طبقات اقتصادی و دهک بندی جامعه:
در این نوع پرداخت اولین چیزی که ضروری بنظر میرسد داشتن یک بانک اطلاعاتی دقیق، به روز، مستند و دارای مقبولیت عمومی است که به جرات تمام بانک های اطلاعاتی که در این کشور وجود دارند، فاقد همه این ویژگی ها هستند، سند آن نیز متناقض بودن آمارهای اعلامی و بعضا وجود اختلافات فاحش در آنهاست.
ایجاد یک بانک جامع با صرف هزینه زیاد و در زمان طولانی، با الگو گیری از کشورهای موفق مشکل، ولی به شرط تامین زیرساختها قابل اجراست، طراحی سیستمی برای به روز نمودن آنها نیز به اندازه جمع آوری اولیه آن ضروری و مهم است، چرا که یک تاجر موفق با یک اتفاق ممکن است به یک ورشکسته بدل شود و یا بالعکس، حال تصور کنید یک سیستم که تعریف کننده دهک اجتماعی یک خانواده است چقدر می تواند این وقایع را سریع رصد و مقدمات پرداخت مستقیم یارانه را بر اساس دهک بندی های اقتصادی به روز شده فراهم آورد.
در صورتی که این سیستم اجرا شود چه تضمینی برای جلوگیری از ایجاد راههای فرار همچنین مهار آنها در اسرع وقت وجود دارد، آیا این طرح به یک عامل کندکننده شفافیت اقتصادی تبدیل نمی شود و آیا امکان وجود خطا در دهک بندی و به روز آوری، موجب افزایش نارضایتی عمومی نخواهد شد و آیا این مساله منجر به افزایش فعالیتهای زیرزمینی همچنین کاهش درآمد مالیاتی دولت نخواهد شد.
در این طرح با توجه به وقوف همگان به ضعف در بانکهای اطلاعاتی، دولت ناچار به رعایت احتیاط و نتیجتا کم نمودن فاصله مبلغ پرداختی بین دهک ها بمنظور کم نمودن تاثیر سوء این ضعف و نتیجتا کم اثر شدن دهک بندی ها وزیر سوال رفتن طرح دهک بندی خواهد شد.

این شیوه منجر به کم شدن انگیزه تکاپوی اقتصادی در جامعه شده و حتی  در صورت وچود امکان انجام یک فعالیت اقتصادی، ترس از دست دادن یارانه ویا جبران نشدن مبلغ حذف شده با سود حاصله از فعالیت اقتصادی، آن را فاقد جذابیت می نماید.
مبنای تعریف فقیر و غنی براساس فاکتورهایی مثل -تعداد، محل و وسعت منزل و املاک -تعداد، نوع و مدل خودرو -درآمد افراد و چند شغله بودن -میزان بدهی های بانکی و غیر بانکی، میزان وامهای دریافتی، تعداد و سن و هزینه های تحصیلی فرزندان و... هزاران ترکیب را ایجاد خواهد نمود که تعیین دهک ها را پیچیده ، غیر علمی، سلیقه ای و غیر عادلانه مینماید. 
 
 پرداخت مساوی یارانه  بین عموم افراد جامعه:
این شیوه در عین سادگی در سیستمهایی که بانک اطلاعاتی دقیقی برای همه افراد جامعه وجود ندارد قابل پذیرش بوده و طبق شیوه حکومت امیرالمومنین به عدالت نزدیکتر است.
 این شیوه نارضایتی اچتماعی بدنبال نداشته  و نیاز به رسیدگی به اعتراضات و پاسخگویی به ابهامات دارد.
این شیوه مستلزم صرف هزینه های کلان برای کسب و به روزآوری اطلاعات و کشف واقعیت های مستتر شده نیست و با کمترین هزینه قابل اجراست.
این شیوه بر عکس شیوه قبل، انگیزه کار و فعالیت را به دلیل احتمال کاهش ویا حذف یارانه مستقیم کم نخواهد کرد.
در این شیوه مردم به مخفی کردن فعالیتهای اقتصادی و اموال نشده و به فرار از  شفافیت اقتصادی و به تبع آن فرار از مالیات ترغیب نمی شوند.
پیشنهاد:
براساس مشروحه فوق پیشنهاد می گردد: حداقل تا زمان تامین پیش نیاز پرداخت یارانه مستقیم بر اساس دهک بندی، یعنی تشکل یافتن یک بانک اطلاعاتی به روز و منسجم با تمام بانکهای اطلاعاتی بخشهای مختلف و ثبت تمام اموال، املاک، داراییها، مشاغل و .... همچنین به روز و شبکه بودن تمام بانکهای اطلاعتی همچنین تعیین مجرای رسیدگی به شکایات و اعتراضات در خصوص نتایج دهک بندی و درخواستهای واصله در خصوص افرادی که شرایط اقتصادی آنان تغییر کرده است، همچنین مرجع به روز آوری خودکار آن، از شیوه دوم، یعنی پرداخت مساوی یارانه ها بین متقاضیان دریافت آن استفاده گردد.
 مطمئنا استفاده از شیوه پرداخت مساوی یارانه ها، با توجه به سادگی آن، با سرعت و هزینه کمتری قابل اجرا بوده و در صورتی که دولت منتظر نهایی شدن شیوه دوم و مراحل اداری تصویب مراجع و تهیه زیر ساختها بماند، زمان زیادی را از دست خواهد داد و در صورتی که همان شیوه پرداخت بر اساس دهک بندی با شتاب اجرا شود، عواقب جبران ناپذیری را بلحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای طرح میتوان پیش بینی نمود. 

nazokbin

مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
دسته بندی موضوعی
 
سیاسی ، دولت ، انتخابات ، سیاست خارجی ، احمدی نژاد ، سیاست داخلی ، فتنه ، اقتصاد ، حسن روحانی ، شبهه ، مذاکرات هسته ای ، مقام معظم رهبری ، هاشمی رفسنجانی ، صدا و سیما ، رسانه ، تورم ، فرهنگ ، هدفمندی یارانه ها ، مشایی ، تحریم ، اعتقادی ، اقتصاد مقاومتی ، انحراف ، رابطه ایران و آمریکا ، سبک زندگی ، برجام ، عدالت ، قوه قضاییه ، انقلابی ، اقتصادی ، تولید ، آمریکا ، مجلس ، علی لاریجانی ، بصیرت ، رابطه با آمریکا ، رشت ، گیلان ، مجلس و دولت ، ولایت مداری ، فرهنگی اجتماعی ، غرب ، استاد مصباح ، خانواده ، عفاف و حجاب ، روحانیت ، بهره وری ، انقلاب ، انتخابات 96 ، هاشمی ، مهدی هاشمی ، سران فتنه ، سعید جلیلی ، مذهبی ، بانک ، جبهه پایداری ، شورای نگهبان ، علی مطهری ، کارمند ، مسکن مهر ، انتخابات ریاست جمهوری ، اصلاح طلبان ، اجرای برجام ، تحلیل های اقتصادی ، سوریه ، ماهواره ، جواد ظریف ، امام خمینی (ره) ، انتقاد پذیری ، استقلال ، مدیریت و ایمنی ، فساد بزرگ اقتصادی ، سیاست ، طنز ، ولایت فقیه ، ظریف ، عملکرد اقتصادی دولت یازدهم ، هنر ، ارز ، استکبار ستیزی ، اسرائیل ، انتخابات مجلس ، بدعهدی آمریکا ، برنامه پایش ، جنگ نرم ، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ، انتخابات آزاد ، ایمنی ، نقض برجام ، سران قوا ، نرخ رشد جمعیت ، مذاکره کنندگان هسته ای ، جریان انحرافی ، توافق نهایی هسته ای ، تهاجم فرهنگی ، تحریف انقلاب ، بانک ، انتقاد ، مدیریت ، نرمش قهرمانانه ، سبک زندگی ، علامه مصباح ، سینما ، شبکه های اجتماعی ، مردم ، انقلابی گری ، اصولگرایی ، جمنا ، کارگر ، تحریف اسلام و انقلاب ، حجاب و عفاف ، اشتغال ، برجام 2 ، پسابرجام ، مسجد ، هنر و رسانه ، فوتبال ، قالیباف ، قانون اساسی ، مذاکرات هسته ای ، نفوذ ، فرهنگ عمومی ، رابطه ایران و آمریکا ، برجام های 2 و 3 ، باقری لنکرانی ، ازدواج ، آرمان های انقلاب ، وبلاگ نویسی ، آموزش و پرورش ، ائتلاف اصولگرایان ، اعتدال ، اینترنت ، انتخابات های 94 ، دولت یازدهم ، رکود ، شبکه اجتماعی افسران جنگ نرم ، میر حسین موسوی ، مالیات ، محمد جواد ظریف ، گفتمان انقلاب ، عربستان ، بسیج ، امام حسین ، حضرت مهدی عج ، کارشکنی های آمریکا در اجرای برجام ، حقوق های نجومی ، حقوق کلان مدیران دولتی ، حامیان متعصب احمدی نژاد ، خاتمی ، داعش ، تحریم موشکی ، تحریف شخصیت امام خمینی ، ترکیه ، جدایی نادر از سیمین ، تولید ملی ، توهین های دولتمردان ، ائتلاف اصلاح طلبان ، احمد توکلی ، آمریکا ، بسته تحریم موشکی ، انتقادات به برجام ، ایرانیت ، عراقچی ، فتنه گران ، عکس ، روحانی ، دولت راستگویان ، دولت های نهم و دهم ، سعید مرتضوی ، قرارداد خرید هواپیما ، محسن رضایی ، متن برجام ، نقدینگی ، مرگ بر آمریکا ، محمد خاتمی ، قراردادهای پسابرجامی ، سیاه نمایی ، عزت ایران ، عبدالرضا داوری ، باخت اصولگرایان در تهران ، پارسی بلاگ ، آملی لاریجانی ، ادارات ، توالد ، جنبش برنمی تابیم ، تحریم های جدید ، خودروسازان ، حوادث ناشی از کار ، دوقطبی سازی ، حاشیه سازی ، حجاب ، حداد عادل ، حلقه انحرافی ، حقوق ، حسین قدیانی ، حادثه پلاسکو ، خطوط قرمز رهبری ، جدایی مشایی از احمدی نژاد ، توهین ، توصیه رهبری به احمدی نژاد ، بیداری اسلامی ، پزشک ، انتخابات خبرگان ، عدالت خواهی ، شهید ، صادرات ، سید حسن خمینی ، سمن ، سبد کالا ، سپاه ، ساده زیستی ، مداحان ، مبارزه با فساد ، متکی ، مسکن مهر ، مصافحه ظریف و اوباما ، ولایتمداری ، کرسنت ، کهریزک ، مفاسد کلان اقتصادی ، مهدی خزعلی ، نهاوندیان ، واردات ، نظارت ، لیست هاشمی ، کارگر ، قرارداد صنعت خودرو ، سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل ، ضرغامی ، طرفداران دولت ، شهرداری تهران ، شجریان ، شفافیت اقتصادی ، امر به معروف و نهی از منکر ، اکبر ترکان ، بازرس کار ، بانک مرکزی ، پویش اجازه نمی دهیم ، پساتحریم ، بقایی ، آیت الله جنتی ، آیت الله رئیسی ، 9 دی ، bbc ، VOA ، امام حسین (ع) ، اقتدار ایران ، اردغان ، توافق وین ، توان موشکی ، تعهد به FATF ، جهاد اقتصادی ، جعفرزاده ، جان کری ، توافق چند مرحله ای ، تشدید تحریم ها ، چادر ، حصر خانگی ، حصر سران فتنه ، حسین شریعتمداری ، حضرت علی ، حقوقهای نجومی ، خط امام ، دوقطبی های کاذب ، دبه کردن هسته ای ، ترامپ ، تصویب برجام ، تعهد دولت به کارگروه اقدام مالی ، تحریم ISA ، تجاوز سربازان آمریکایی ، بیانیه لوزان ، جام زهر ، تک فرزندی ، تهران ، توافقنامه ژنو ، اسلام ، اظهارات هاشمی درباره مجلس خبرگان ، 22 بهمن ، ادغام وزارتخانه ها ، برنامه امروز دیروز فردا ، برجام خسارت محض ، بازرسی کار ، بازار ، انگلیس ، انقلاب اسلامی ، انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ، امام زمان (عج) ، شورای عدم تعهد ، عدالت اجتماعی ، عذر خواهی ، غیرت ، فائزه هاشمی ، فرزندان ، سالگرد برجام ، رد صلاحیت احمدی نژاد ، رفع حصر ، رویانیان ، فیش های نجومی ، فضای مجازی ، مجلس خبرگان ،
لوگوی دوستان
 
دوستان
 
عاشق آسمونی من وآینده من یا صاحب الزمان (عج) بانـــــــوی دشــــــــــت رویــــــا در سایه سار ولایت پایگاه تحلیلی( فصل انتظار) سرچشمه ادب و عرفان داروخانه دکتر سلیمی آسمون آبی چهاربرج رقصی میان میدان مین همه چیز آماده دانلود کانون فرهنگی شهدا پژواک عشق در کائنات ساعت یک و نیم آن روز ۩۞۩ السلام علیکم یا اهل بیت النبوه ۩ هــم انــدیشـی دینــی رضویّون حدیث منتظران قائم (عج) تراوشات یک ذهن زیبا بادصبا یادداشتهای فانوس نمکستان سربازی در مسیر حرم الشهدا دل شکسته برادران شهید هاشمی علمدار بصیر کبوتر نامه بر یادداشت های احمد ترابی زارچی مهاجر همای رحمت ایـــــــران آزاد wanted این نجوای شبانه من است نوری چایی_بیجار خورشیدها آسمانی ها xXxXx کرجـــیـــهــا و البرزنشینها xXxXx فرزند روح الله... غمزده وبلاگستان امام صادق (ع) هیئت فاطمیون شهرضا بر و بچه های ارزشی کوثر ولایت آزادی بیان مهدی یاران خبرنگار خط انقلاب مدافع ولایت افسران وبلاگ نویس حامیان جمهوری اسلامی ایران آسمان های خاکی وحدت تفاوت نمل/عاقبت جوینده یابنده است پایگاه مقاومت نجف اشرف بوشهر گوهرکمال ، حجاب برتر دنیای راه راه افسران سایبری امام خامنه ای سرویس وبلاگستان 8 دی حساس بشو سرباز صفر بصیر شمال استخدامی پنل اس ام اس | بانک شماره موبایل طراحی سایت فروشگاه اینترنتی پوشاک زنانه اوتیسا

       
       

سلمان علی علیه السلام

تحلیل های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سیاوش آقاجانی

ابزار هدایت به بالای صفحه